2014. július 26., szombat

Face to face #1.

Sziasztok!

Néhány napja, miközben rendületlenül folytattam az oldal megosztási hadműveletét, egy kedves hölgy (nevezzük M-nek), szóval M megkérdezte tőlem egy közvetlen levélben, ahogy ő fogalmazott "élve az egészséges bizalmatlanság jogával", hogy: milyen háttértudásom/ képességem/ műveltségem/ szakértelmem vagy bármi egyebem van, ami alapján békés nyugalommal hagyatkozhatnátok a kritikámra? Még hozzátette, hogy: miért választanátok engem egy közeli barát helyett?



Nos, ez a kérdés engem is elgondolkodtatott. Nyilvánvalóan idegenek vagyunk egymásnak, az egyetlen, ami közös, hogy ugyanabban az irodalmi körben mozgunk. Ez a maga nevében egy pretty kegyetlen világ. Az írók és alapjáraton a művészek mindig inkább a saját, belső gondolatkörükkel foglalkoznak, a saját munkájukkal; ritka az, amikor a fiatal, rezgő lábakon álló kopaszokat elhalmozzák kritikával az ilyen történetmegosztó honlapokon és akár a blogokon is – persze, ez arra az esetre vall, amikor nem túl szörnyű az iromány. Hogyha mégis az lenne, menekülj kopasz, mert hat-hét önbizalomhiányos író ugrik rád, hogy hagyd abba/hogy mered feltenni! Ez nyilván nem általánosítás, de én elég sok ilyennel találkoztam már, ami elborzasztó. Ember, ugyanabban a világban mozogtok, ha nem is tetszik, vagy nagyon kezdetleges, hát istenem, el kell kezdeni valahol! (Kinek nem inge, kérem, ne vegye magára.)


Én magam is évek óta publikálok ilyen oldalakon, és mindig elkeserítően hatott rám, mikor egy általam talált szuper történetnél nem volt, vagy alig volt kritika azért, mert az író még csak most kezdte, vagy olyan világban mozgott, ami nem volt felkapott éppen a fiatalabbak körében. Persze, emellé jönnek a saját sérelmek is. Valamennyi író átélhette már azt az érzést, mikor a fejezetét az adminok elfogadták, aztán páciensünk percenként csekkolta, hogy hányan olvasták, szóltak-e hozzá, vagy írtak –e neki, vagy bármilyen egyéb reagálást kapott-e azon kívül, hogy megnyitották az oldalát. Én egyike voltam ezeknek az embereknek. Minden nap lelkesedve vártam az elborzadást/ egyetértést/ bíztatást/ eltiltást, akármilyen reakciót és kritikát, hogy fejlődhessek vagy átgondolhassam a véleményt. Néha megkaptam és beindult a dolog, néha pedig csak napról-napra csalódottabb lettem.

Az utóbbi egy évben elvétve írogattam, inkább csak szívtam be magamba mások műveit, így sikerült több mint kétszázötven könyvet beszippantanom. Emiatt már megtanultam gyorsan és alaposan kiszűrni azokat a tényezőket, amik általánosan zavaróak, esetleg klisések. Emellett szerintem nagyon fontos, hogy a véleményező objektív legyen. Egy ismerősre valamilyen szinten hat a kettőtök lévő kötődés, amikor véleményt mond – persze, ez megint nem minden egyénre igaz.  A barátaid pedig ismernek téged, a belső gondolatvilágodat és mindazt, amit képviselni akarsz az adott történettel. De a legtöbb olvasó nem ismer téged személyesen, csak annyit kap a művedből, amennyit megosztasz vele – és éppen ezért, teljesen máshogy látja.

Én senkit nem kívánok meggyőzni arról, hogy bízza rám a teljes ítéletét a művével kapcsolatban, nyilván ez nem is lehetséges. Én csupán egy lehetőséget kínálok arra, hogy egy ismeretlen személy, egy olvasó által láthasd a történeted, méghozzá úgy, hogy ne kelljen várnod rá. Mindamellett, persze, én is szubjektív vagyok bizonyos témákat illetően, mivel ember vagyok, de próbálom a tudásom szerinti legpontosabb kritikát létrehozni a saját stílusomban, hogy az egyben legyen szórakoztató és vélemény is.

 Remélem, sikerült valamennyiőtökben a bizalmatlanságot "eltüntetnem", de ha csak további kérdésetek lenne, esetleg valami probléma/javaslat fogalmazódik meg a fejetekben, kérlek, ne legyetek restek, írjátok meg nekem (critiqueen@gmail.hu)!



Köszönöm, hogy elolvastad!



C.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése