2014. augusztus 29., péntek

Tizedik kritika - V00D00.CBF Xwoman tollából

Üdv, népek!



Végre visszatértem! (Juhhééé! Kalapdobálás, pólólengetés és hasonlók!) Bár még nem vagyok teljesen rendben, sőt, hagyok magam után némi kívánnivalót, de úgy döntöttem, hogy nem várok tovább a kritikákkal. Örömmel jelentem emellett, hogy már átléptük a háromezres látogatottságot, és a feliratkozók száma hirtelen megnőtt tízre. Engem ez nagyon meglepett, főleg, hogy akkor nőtt meg, mikor én nem is publikáltam. Valami fura. Szóljatok, ha át kell adnom a vezetést Tyrának!


Nos, az önirónia végére érve térjünk rá mai írásunkra: Xwoman kisasszony V00D00.CBF című művét hoztam el nektek, a listán a következő elemet. Nem nagyon tudtam, milyen irányba fog a történet mozogni – még mindig nem olvasom el a leírásokat -, de a címből kitalálható, hogy mi köré épül. Aki nem ismerné, annak egy kis gyorstalpaló: a vudu egy ismert vallás, ami Haitiről ered. Elég keveset tudunk róla, de néhány tényt felsorolok nektek. (Én magam is utánanéztem, mert egy-két dolgon kívül én is csak sötétben tapogatóztam vele kapcsolatban.)
1.       A vudu vallás szertartásait papnők és papok végzik el, ők kapcsolják össze a hívőket az istenekkel.
2.      Főistenüket kígyóalakban ábrázolják, a neve Damballa, de rajta kívül még számtalan kisebb istenségük van.
3.      A különböző szertartások során áldozatot mutathatnak be az isteneknek, vagy épp ezek során derülhet ki, hogy milyen átok/szerencsétlenség sújtja őket.
4.      Az átkok felbontására is van lehetőség más rituálék során.
5.      A vallás gyakorlói hisznek a zombikban.

A vudu megmagyarázása nem szerepel teljességében a novellában, de úgy gondoltam, hogy ezzel együtt talán jobban megértitek majd a mű logikáját. A történet több szálra bontható, amelyeket Xwoman is kijelöl nekünk. A novella azzal kezdődik, hogy Andort, a középiskolában tanuló, kocka (no offense) srácot az igazgatóiba hívatják, mert a húga beismerte, hogy segédkezett egy iskolatársuk, Csenge öngyilkosságában – amelyet nem sokkal előtte követett el a lány mosdóban.  
"Kifelé a fejemből!"

 Kami azt vallja, hogy a lány azért lett öngyilkos, mert Andorral összeszerkesztettek egy képet (CBF file), ami a creepypasta-elméleten alapszik: befolyásolja a megnézők elméjét és ölésre készteti őket (röviden és a precízséget kizáróan összefoglalva). Van egy kifejtett elmélet ezekről a fájlokról, amit >>itt<< elolvashattok, ha gondoljátok, de én nem szeretnék ebbe belemenni elvi okokból. Nos, tehát K kérlelte, majd fizette le A-t, hogy hozzon létre egy, K által mutatott fájlhoz hasonló képet (a műben megtaláljátok). Ezt a fájlt küldik el Cs-nek, hogy megbűnhődjön azért, mert kibabrált K-val.  

A novella másik két szála a tanáruk, Ernő és a gyerekkori barátja, Gerzson életének mozzanatait mutatja be ugyanebben az idősíkban. E nagy bajba kerül, ugyanis a Fradi ellen fogad ittasan a maffiózókkal és ennek a következményeivel foglalkozik a mű. G életének pedig egy rejtett szegmensébe kapunk betekintést, amiről még a barátja sem tud.
Az egész mű nagyon jól összeszerkesztett, logikus és izgalmas thriller. Xwoman általános embereket emel ki a hétköznapokból, így egy teljesen polgári képpel ismerkedünk meg a történetében. Nagyon tetszett, hogy itthoni helyszínt mutat be, és hogy nem vitte túlzásba az ijesztgetést. A vuduról is épp annyit közöl, ami feltétlen szükséges ahhoz, hogy értsd, mi történt a novellában. (Spoiler alert! Bár én kissé hiányoltam a rituálé levezénylését, mikor Kamiról levették az átkot.)

Minden szál pontosan van levezetve, a karakterek is jól kidolgozottak, de nincs az orrunk alá dörgölve minden tulajdonságuk. Főleg a helyzetekből kapunk képet a szereplőkről, ami szintén tetszett. A végkifejlet meglepően kitalálható volt (és ezt itt a legpozitívabban értem), és a végén minden szál összefonódott. 

Nem találtam benne sem helyesírási, sem stilisztikai, de még egy átlagos szóismétlési hibát sem, úgyhogy teljesen elégedett vagyok a művel. Egy különleges kihívást jelent minden olvasónak, és épp ezért nagyon meglepődtem, hogy csak hatvanhatan olvasták el – bár ennek jó aránya, körülbelül egyötöde írt kritikát. Beszélhetnék még a konspirációs elméletéről, vagy a pszichológiai hatásáról, de igazság szerint nem szeretném ezt kiemelni a művön belül: mindenki vonjon le magának konklúziókat.

Nagyon örülök, hogy Xwoman elküldte a történetet, és megérdemli, hogy a Dicsőségfalra kerüljön, úgyhogy ki is teszem. Gratulálok!

Eddig csak egy-két műnél kértem külön, hogy olvassátok el, de ezt mindenképp. Úgy értve, hogy MINDENKÉPP megéri, hogy elolvassátok! Tessék rászánni azt a fél órát, és hagyjatok nyomot magatok után, akár itt, akár a site-on magán!

Köszönöm, hogy elolvastad!


Jó múzsát!



C.

1 megjegyzés:

  1. Szia!

    Bocsánat, hogy csak most reagálok, de eléggé szét vagyok esve az utóbbi időben. :/ Nagyon szépen köszönöm itt is a kritikát, nagyon jólesett olvasni! Pont a legjobbkor érkezett, a pénteki nap borzalmas volt, nagyon kellett bele egy pozitívum. :)
    Az átoklevevős részt tényleg elcsaltam, mivel arra nem jutott időm (ezt is határidő előtt pár nappal sikerült befejeznem), de ha előveszem javítani a sztorit, mindenképp beleveszem ezt is. Köszönöm, még egyszer, hogy írtál! (Bocsánat, ilyen szép kritikákra sosem tudok értelmesen reagálni, de nagyon örülök nekik! :) )

    Üdv: Xwoman

    VálaszTörlés